مشتریان گرامی به دلیل نوسانات شدید ارز، قیمت های سایت به روز نبوده، لطفا جهت اطلاع از قیمت ها و موجودی تماس بگیرید. تلفن 02188800306-09128916034

تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟

بازدید: 66 بازدید
تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟

تفاوت بین سوئیچ و روتر یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید بدانید. برای آشنایی با این موضوع لازم است سوئیچ ها و روترها را معرفی کنیم. سوئیچ شبکه یک دستگاه الکترونیکی است که دستگاه ها را به هم متصل می کند و به آنها اجازه می دهد منابع را به اشتراک بگذارند.
روتر برای ارسال بسته های داده بین دو یا چند گره و همچنین هدایت ترافیک بین آنها طراحی شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت سوئیچ و روتر آشنا شوید.

راهنمای خرید بهترین مودم
راهنمای خرید بهترین مودم

سوئیچ شبکه

سوییچ شبکه یک دستگاه الکترونیکی است که چاپگرها، رایانه ها و دستگاه های سیمی را در یک شبکه به یکدیگر متصل می کند. شبکه های ارتباطی به این دستگاه ها امکان تبادل داده و در نتیجه ارتباط با یکدیگر را می دهند.
مهمترین کاربرد سوئیچ ها در شبکه ها این است که با به اشتراک گذاری اطلاعات و به اشتراک گذاری منابع باعث صرفه جویی در هزینه های کسب و کار و افزایش بهره وری می شود.

سوئیچ شبکه
سوئیچ شبکه

وظایف سوئیچ شبکه

عملکرد سوئیچ های شبکه به این صورت است که داده ها و اطلاعات باید به فریم هایی برای انتقال از طریق سوئیچ های مختلف تبدیل شوند. فریم ها داده ها و اطلاعات را ذخیره کرده و با استفاده از سوئیچ شبکه بین دستگاه های مختلف انتقال می دهند.

مزایای سوئیچ شبکه

در مقاله زیر تفاوت های بین سوئیچ ها و روترها در مورد مزایای استفاده از سوئیچ های شبکه صحبت خواهیم کرد:

سوئیچ ها به شما امکان می دهند چندین دستگاه را متصل کنید.
آنها کنترل دسترسی به بخش های مختلف شبکه را در اختیار کاربر قرار می دهند.
میزان استفاده از شبکه را می توان با کمک سوئیچ کنترل کرد.
سوئیچ‌ها ارتباط اینترنتی بسیار سریعی را برای افراد فراهم می‌کنند.
همگام سازی سوئیچ های پیشرفته با توجه به نیاز شبکه از طریق ماژول های قابل اتصال از دیگر مزایای این دستگاه است.
با استفاده از سوئیچ، ترافیک بین دو دستگاه از دستگاه های دیگر عبور نمی کند.
سوئیچ شبکه با پورت های مدیریتی مختلف گزینه ای موثر برای شبکه های تجاری و خانگی در نظر گرفته می شود.

مزایای سوئیچ شبکه
مزایای سوئیچ شبکه

انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه انواع مختلفی دارد که بهتر است با انواع آن آشنا شوید:

1-سوئیچ غیر مدیریتی: رابط شبکه مدیریت نشده یکی از انواع سوئیچ ها است که به پیکربندی خاصی به جز کابل هایی که به منبع تغذیه متصل می شوند نیازی ندارد.
2-سوییچ مدیریتی: این سوئیچ ها قابلیت هایی را در اختیار مدیران حرفه ای در شبکه ها قرار می دهند تا عملکرد سوئیچ ها را کنترل کنند. یکی از توانایی های مهم این سوئیچ ها ایجاد امنیت بالا و کنترل دقیق و مدیریت کامل شبکه ها می باشد.
3-سوئیچ LAN: یک LAN (شبکه محلی) یا سوئیچ اترنت برای اتصالات داخلی سازمان ها و مشاغل استفاده می شود. سوئیچ LAN برای کاهش تنگناها و کنترل استفاده از داده استفاده می شود.
سوئیچ POE: مخفف Power Over Ethernet است. در ساختار این نوع سوئیچ ها از فناوری POE استفاده شده است. این نوع سوئیچ برق و داده ها را از طریق کابل موازی به گیرنده منتقل می کند. با این سوئیچ می توان اطلاعات شبکه داخلی را بین چندین دستگاه به اشتراک گذاشت و برق را به طور همزمان انتقال داد.
4-تعویض مدولار: این پوشش را می توان به راحتی ارتقا داد این نوع کلید اغلب برای شبکه های بزرگ و خصوصی استفاده می شود سوئیچ شبکه مدولار هزینه بیشتری نسبت به سوئیچ شبکه مدل ثابت دارد
سوئیچ اترنت صنعتی: در این نوع سوئیچ شبکه، ترافیک به گروه هایی تقسیم می شود و انتقال داده ها با سرعت بالاتری انجام می شود.
5-سوئیچ لایه 2 شبکه: سوئیچ لایه 2 شبکه لایه پیوند داده نامیده می شود. این سوئیچ ها از آدرس های MAC مجزای دستگاه های سخت افزاری متصل برای تعیین مسیر ارسال فریم های داده استفاده می کنند. این لایه برای انتقال داده در سراسر LAN استفاده می شود و امکان اشتراک گذاری داده ها را بین تمام دستگاه های متصل می دهد.
6-سوئیچ های لایه 3 شبکه: پروتکل های اینترنت روی سوئیچ های لایه 3 شبکه حمل می شوند. آداپتورهای شبکه لایه 3 از آدرس های MAC و IP استفاده می کنند. این دستگاه از عملکرد سوئیچ و روتر استفاده می کند. این آداپتور که عملکردی مشابه روتر دارد، برای دسترسی به اینترنت از طریق سایر دستگاه های متصل نیازی به مراحل اضافی ندارد.

روتر چیست

برای دانستن تفاوت بین سوئیچ و روتر، باید به مفهوم روتر نیز توجه کنیم.
روتر شبکه یک دستگاه فیزیکی است که در برخی موارد می تواند مجازی باشد. این دستگاه ها از طریق ارتباط شبکه کار می کنند و برای دریافت، تجزیه و تحلیل و ارسال حجمی از داده ها بین رایانه ها استفاده می شوند. یک روتر بر اساس آدرس IP آن طراحی می شود.
به جای ارسال بسته های داده به دستگاه های دیگر در یک شبکه، روترها برای ارسال بسته های داده بین دو یا چند شبکه و مسیریابی ترافیک بین آنها طراحی شده اند. علاوه بر این، این دستگاه ها می توانند شبکه های محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) را به هم متصل کنند.
روتر به عنوان یک توزیع کننده عمل می کند و همچنین ترافیک را مدیریت می کند و بهترین راه را برای دریافت و ارسال اطلاعات در قالب بسته های داده در شبکه فراهم می کند.
شبکه با بررسی آدرس IP و پروتکل مقصد، اطلاعات صحیح را ارسال می کند. باند به عنوان کنترل کننده ترافیک هوایی عمل می کند. اکثر روترها معمولاً چندین پورت برای اتصال همزمان چندین دستگاه به اینترنت دارند.

روتر چیست
روتر چیست

مزایای روتر شبکه

همانطور که می دانید روترها نقش مهمی در شبکه های کامپیوتری و توزیع داده ها دارند. این ابزارها مزایای زیادی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
باعث صرفه جویی در هزینه های راه اندازی شبکه می شود
به اشتراک گذاری سخت افزار مبتنی بر شبکه
مدیریت ترافیک شبکه
پشتیبانی از فایروال
پشتیبانی از DHCP، NAT، WAN و VPN

انواع روتر شبکه

در ادامه مقاله تفاوت سوئیچ شبکه و روتر به معرفی انواع روتر شبکه می پردازیم:

روترهای سیمی: این روترها مستقیماً از طریق کابل یا اتصال سیمی به رایانه متصل می شوند. روترهای سیمی از فایروال (SPI) برای برقراری ارتباط بین رایانه های موجود در شبکه و برای اهداف امنیتی استفاده می کنند. یک روتر سیمی یک شبکه محلی سیمی (LAN) ایجاد می کند.
روتر بی سیم: این روتر مستقیماً به مودم متصل می شود تا بسته های اطلاعاتی را از اینترنت از طریق کابل دریافت کند. یک روتر بی سیم به جای ارسال داده ها از طریق کابل به رایانه، بسته های داده را از طریق یک یا چند آنتن توزیع می کند. یک روتر بی سیم برای اتصال Wi-Fi استفاده می شود. یک روتر بی سیم یک شبکه محلی بی سیم (Wi-Fi) ایجاد می کند.
روتر مجازی: برخلاف روترهای فیزیکی، روتر مجازی نرم افزاری است که به رایانه ها و سرورها اجازه می دهد تا به عنوان روتر عمل کنند. یک روتر مجازی بسته های داده مشابهی را با یک روتر فیزیکی به اشتراک می گذارد و می تواند نسبت به دستگاه های فیزیکی انعطاف پذیرتر باشد.
روتر اصلی یا Core Router: یک روتر با سیم یا بی سیم است که بسته های داده را در یک شبکه (نه بین چندین شبکه) توزیع می کند. روترهای بزرگ انتقال داده های سنگینی را انجام می دهند، بنابراین معمولاً عملکرد بالایی دارند.
روتر لبه یا Edge Router: این روتر سیمی یا بی سیم است که بسته های داده را بین یک یا چند شبکه (نه در شبکه) توزیع می کند. روتر لبه در لبه یا مرز شبکه قرار می گیرد. یکی از وظایف آنها تسهیل ارتباط با شبکه های دیگر است.

تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟
تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟

تفاوت سوئیچ با روتر در چیست

اکنون که مفهوم شبکه و روتر را یاد گرفتیم، باید تفاوت بین سوئیچ و روتر را بررسی کنیم. سوئیچ و روتر به عنوان دو ابزار مفید و مهم در شبکه های کامپیوتری شناخته می شوند. هر دو دستگاه از نظر ظاهری مشابه هستند. با این تفاوت که هر کدام قابلیت ها و عملکردهای خاص خود را برای شبکه دارند. برای درک تفاوت بین سوئیچ و روتر، به ادامه این مقاله توجه کنید.

تفاوت بین سوئیچ و روتر به شرح زیر است:

سوئیچ برای اتصال دستگاه ها به شبکه استفاده می شود. اما روترها برای اتصال چندین شبکه به یکدیگر استفاده می شوند. به عنوان مثال، اگر تنها یک روتر در شبکه خانگی وجود داشته باشد، همه کاربران می توانند به اینترنت متصل شوند. سوئیچ های شبکه در شبکه های بزرگ مانند مکان های تجاری و … استفاده می شود سوئیچ ها این امکان را فراهم می کنند که همه رایانه ها را با استفاده از یک شبکه LAN یا محلی به یکدیگر متصل کنید.
سوئیچ های شبکه اغلب به روترهایی متصل می شوند که به دستگاه ها امکان دسترسی به اینترنت را می دهند. سوئیچ شبکه یک نقطه مشترک برای همه دستگاه های موجود در یک شبکه است، در حالی که روترها نقطه ای را برای اتصال شبکه ها به یکدیگر فراهم می کنند.
سوئیچ ها اغلب در لایه دو مدل OSI کار می کنند و آدرسی که می توان در آن لایه استفاده کرد MAC است که یک نقطه شبکه را به نقطه دیگر متصل می کند. سوئیچ به شما امکان می دهد چندین کامپیوتر را به یک شبکه محلی متصل کنید. روترها در سطح سوم کار می کنند. در این سطح، آدرس هایی مانند ip، ipx و Appletalk در دسترس هستند و به چندین رایانه اجازه می دهند به یکدیگر متصل شوند. علاوه بر این، به آنها اجازه می دهد تا یک اتصال اینترنتی مشترک را به اشتراک بگذارند.
یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه، نحوه مدیریت سوئیچ های شبکه و روترها با بسته های اطلاعات پخش است. هر دستگاه بسته هایی حاوی اطلاعات پخش را ارسال می کند تا خود را در شبکه شناسایی کند و از طریق آن دستگاه های دیگر با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی هویت هدف نامعلوم باشد، پخش می تواند مفید باشد. یک سوئیچ شبکه به سادگی بسته های اطلاعات پخش را به بخش های شبکه ارسال می کند، اما روتر تا زمانی که آدرس IP مقصد را نداشته باشد آنها را ارسال نمی کند.
روترها در لایه شبکه کار می کنند، در حالی که سوئیچ های شبکه در لایه داده کار می کنند.
داده های روتر به صورت بسته ارسال می شود، اما داده سوئیچ به صورت بسته و فریم ارسال می شود.
روتر با NAT سازگار است، اما سوئیچ شبکه سازگار نیست.
روترهای مدرن ویژگی های پیشرفته تری دارند و می توانند به عنوان سوئیچ عمل کنند.

تفاوت سوئیچ با روتر در چیست
تفاوت سوئیچ با روتر در چیست

برترین برندهای سوئیچ و روتر شبکه

اکنون که تفاوت بین سوئیچ شبکه و روتر را می دانید، در اینجا محبوب ترین مارک های آنها آورده شده است.
سوئیچ های شبکه با برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند:
سوئیچ شبکه سیسکو: سیسکو یکی از محبوب ترین برندهای سوئیچ شبکه است.
سوئیچ شبکه دی لینک: سوئیچ دی لینک به عنوان یکی از اقتصادی ترین انواع سوئیچ های شبکه شناخته می شود. سوئیچ شبکه این برند دارای قابلیت های مدیریتی، کارایی عالی و مقیاس پذیری بالا می باشد.
سوئیچ شبکه میکروتیک: سوئیچ های میکروتیک کیفیت و کارایی منحصر به فردی دارند. این برند توانسته در مدت زمان کوتاهی اعتماد مشتریان را جلب کند.
اکنون به طور خلاصه بهترین مارک های روتر شبکه را بررسی می کنیم:
روتر شبکه برند گوگل: برند گوگل یکی از بهترین برندهای پیشنهادی برای کاربران شبکه است. این شبکه ها از سال 2015 وارد بازار شده اند اما عملکرد خوبی دارند.
روتر شبکه نت گیر: این برند یکی از برندهای باسابقه در زمینه ساخت انواع روترها به شمار می رود. این نوع روترها کیفیت بسیار بالایی دارند.
روتر شبکه TP-Link: روترهای TP-Link می توانند تمام بودجه ها و سطح بالا را پوشش دهند. تی پی لینک یکی از قدیمی ترین برندهایی است که مدل های مقرون به صرفه و همچنین مدل های گران قیمت را ارائه می دهد.

در این مقاله به تفاوت سوئیچ و روتر پرداختیم و با بهترین برندهای سوئیچ و روتر آشنا شدیم. در رابطه با انتخاب روتر و سوئیچ شبکه باید از موضوع انتخاب این تجهیزات بر اساس نیاز شبکه مورد نظر خود آگاه باشید.
امیدواریم این مقاله به شما در درک تفاوت بین سوئیچ و روتر کمک کرده باشد. اگر قصد خرید سوئیچ و روتر شبکه را دارید می توانید با مراجعه به سایت سرای شبکه با انواع سوئیچ و روتر شبکه آشنا شوید و سوئیچ و روتر مناسب شبکه خود را انتخاب کنید.

دسته‌بندی مجله اینترنتی سرای شبکه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت