مشتریان گرامی به دلیل نوسانات شدید ارز، قیمت های سایت به روز نبوده، لطفا جهت اطلاع از قیمت ها و موجودی تماس بگیرید. تلفن 02188800306-09128916034

کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟

بازدید: 70 بازدید
کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل کواکسیال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ کابل کواکسیال در سال 1880 توسط فردی به نام الیور هوساید اختراع شد. بنابراین AT&T اولین سیستم انتقال کواکسیال را در سال 1940 راه اندازی کرد.این کابل ها در شبکه اترنت با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه استفاده می شوند.
همچنین خط آنتن وظیفه انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر را بر عهده دارد. این محصولات از سیم های رسانا با پوشش عایق انعطاف پذیر تشکیل شده است. سیم های آنتن اطلاعاتی مانند صدا، تصویر و غیره را حمل می کنند.

خرید کابل دوربین مداربسته
خرید کابل دوربین مداربسته

این محصولات انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی بیشتر این نوع تجهیزات می پردازیم و به این سوال که کابل کواکسیال چیست پاسخ می دهیم.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

کابل کواکسیال نوعی کابل است که داخل آن هادی مسی قرار دارد. هادی های مسی را می توان پیچ خورده یا تاب داد. این هادی با یک لایه عایق پوشانده شده است. این عایق اغلب از پلی اتیلن ساخته می شود.
در ابتدا از کابل کواکسیال فقط به عنوان کابل تلویزیون برای اتصال آنتن ماهواره به تلویزیون استفاده می شد. به همین دلیل به آن کابل آنتن نیز می گویند. امروزه کابل های کواکسیال هم کاربرد خانگی و هم در ارتباطات راه دور دارند. از این کابل به عنوان مثال در دفاتر مرکزی برای اتصال دکل های تلفن استفاده می شود.

کابل کواکسیال چیست
کابل کواکسیال چیست

کابل شیلددار

برای افزایش انعطاف پذیری، یک لایه رسانا یا سپر نازک در عایق بافته می شود که علاوه بر افزایش انعطاف پذیری، صدای دریافتی این کابل برق را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این لایه مشبک و بافته شده از مس یا سایر فلزات رسانا ساخته شده است.
معمولا همه این قسمت ها در بیماری دیگری و فراتر از آن قرار می گیرند. این روکش معمولا از PVC ساخته می شود تا کابل را از گرما و رطوبت محافظت کند. این کابل ها معمولا سفید، مشکی، خاکستری و قهوه ای هستند.
کابل های کواکسیال در سال 1880 اختراع شدند و برای اولین بار در شبکه های اترنت 10 مگابیت بر ثانیه استفاده شدند.

کاربرد کابل کواکسیال

گاهی به این کابل ها کابل آنتن یا سیم آنتن نیز می گویند. امروزه از کابل آنتن کواکسیال برای انتقال اطلاعات در تلویزیون، ماهواره و … استفاده می شود.
استفاده از این نوع کابل تنها به مصارف خانگی محدود نمی شود. این کابل علاوه بر کاربردهای خانگی، کاربردهای تجاری زیادی نیز دارد. در صنعت مخابرات از این کابل برای ارتباط بین صرافی ها و دکل های تلفن استفاده می شود.
کابل آنتن را می توان به دستگاه هایی مانند تکرار کننده ها وصل کرد. این دستگاه می تواند داده های صوتی و تصویری را حتی در فواصل طولانی انتقال دهد.
در گذشته از کابل های کواکسیال در مشاغل و مراکز داده استفاده می شد که امروزه جایگزین کابل شبکه شده است. کابل کواکس در صنایعی مانند خودروسازی، اتصال آنتن ماهواره، اتصال گیرنده تلویزیون، صنایع نظامی و … کاربرد دارد.

مزایای کابل Coaxial

این کابل ها علاوه بر مزایا دارای معایبی هستند که استفاده از آن ها را در بسیاری از مجموعه ها محدود می کند. این معایب عبارتند از:
این دستگاه ها بسیار ضخیم و سنگین هستند. به همین دلیل، حمل و نقل آنها ممکن است دشوار باشد.
در طراحی این دستگاه از هادی مسی استفاده شده است. بنابراین سرعت انتقال آنها نسبت به سایر کابل ها مانند کابل های فیبر نوری کمتر است.
هنگامی که بخشی از کابل کواکسیال آسیب ببیند، عملکرد کلی شبکه آسیب می بیند.

معایب کابل Coaxial

این کابل علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که استفاده از آن را در بسیاری از مجموعه ها محدود می کند. این معایب عبارتند از:
این دستگاه ها بسیار ضخیم و سنگین هستند. به همین دلیل، حمل و نقل آنها ممکن است دشوار باشد.
در این تجهیزات از هادی مسی استفاده شده است. به همین دلیل سرعت انتقال آنها نسبت به سایر کابل ها مانند فیبر نوری کمتر است.
هنگامی که بخشی از کابل کواکسیال آسیب ببیند، کل عملکرد شبکه با مشکل مواجه می شود.

ساختار کابل آنتن

نام کابل کواکسیال از این واقعیت ناشی می شود که کانال های فیزیکی می توانند سیگنال های الکتریکی را منتقل کنند. این کانال ها از مجراهای فلزی تشکیل شده اند که توسط نوعی محافظ رسانا و عایق محافظت می شوند. یکی از ویژگی های مثبت کابل کواکسیال طراحی شیلد آن است. به طوری که هسته مس می تواند داده ها را به سرعت انتقال دهد، بدون اینکه تحت تأثیر تداخل الکترومغناطیسی یا اثرات محیطی قرار گیرد.
هادی های کابل کواکسیال، سیم های نازکی هستند که در اطراف مرکز کابل پیچ خورده یا می پیچند. یک کولر در سیم مسی پیچیده شده است. لایه نازکی از صفحه مسی روی این عایق بافته شده است که وظیفه جلوگیری از تداخل الکتریکی را بر عهده دارد. در نهایت تمام قسمت های کابل به عایق خارجی وارد می شود. لایه بیرونی کابل از PVC ساخته شده است.
این محصولات بر اساس ساختار خود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

هارد لاین (Hard line coaxial cable)

این کابل ها از یک پایه مسی گرد تشکیل شده که با لایه ای از عایق فلزی و محافظ مس یا آلومینیوم پوشانده شده است.

هارد لاین (Hard line coaxial cable)
هارد لاین (Hard line coaxial cable)

تریاکسیال (Triaxial cable)

این نوع کابل دارای سه سطح حفاظتی می باشد. ابتدا مس، سپس لایه پلاستیکی، قیطان آلومینیومی، سپر پلاستیکی و دوباره قیطان مسی قرار است از این سیم ها محافظت کنند. مجموعه آنها در قاب قرار می گیرد. این محصول نویز را نمی پذیرد.

تریاکسیال (Triaxial cable)
تریاکسیال (Triaxial cable)

ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)

این کابل دارای دو کانال مسی می باشد. این کابل بین فرستنده های قدرتمند و برای انتقال فرکانس بالا استفاده می شود.

ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)
ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)

کابل کواکسیال Radiating cable

این کابل ها مشابه کابل های هاردلاین هستند اما طول موج و فرکانس های انتقال آن ها متفاوت است. این کابل ها اغلب در تونل های زیرزمینی، صنایع نظامی و غیره استفاده می شوند.

انواع کابل Coaxial

این کابل ها بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. در نام این کابل ها از دو حرف R و G استفاده شده است که حروف اول عبارت Radio Guide به معنای هدایت رادیویی است. عدد قرار داده شده قبل از کلمه RG به اندازه کابل اشاره دارد. هر چه این عدد بیشتر باشد، کابل برای ارسال اطلاعات در فواصل طولانی مناسب تر است.
کابل های کواکسیال دو نوع امپدانس دارند: 75 اهم و 50 اهم برای انتقال سیگنال های ویدئویی از کابل های کواکسیال 75 اهم استفاده می شود.در زیر تعدادی از پرکاربردترین کابل های کواکسیال آورده شده است.

کابل کواکسیال RG-۶ (کابل کواکسیال صوتی)

مقاومت این کابل 75 اهم است و انتخاب بسیار مناسبی برای انتقال اطلاعات در تجهیزاتی مانند تلویزیون، ماهواره محسوب می شود. کابل آنتن بی کیفیت می تواند منجر به انتقال نادرست شود. این کابل رسانایی بالایی دارد. بنابراین کیفیت آن معقول است.
گاهی از کابل های کواکسیال RG6 نیز برای انتقال سیگنال های اینترنت استفاده می شود. به این کابل ها کابل کواکسیال صدا می گویند زیرا در انتقال داده های صوتی به خوبی عمل می کنند. بهترین کابل کواکسیال برای پخش ماهواره و تلویزیون این نوع کابل است.

کابل کواکسیال RG-۱۱

کابل RG-11 دارای یک پورت خروجی بزرگتر از کابل RG-6 است. بنابراین در انتقال اطلاعات تصویر HD عملکرد بهتری دارند. این کابل می تواند مسافت های طولانی و طولانی را پوشش دهد.

کابل کواکسیال RG-۵۹

از این کابل ها در سیستم های امنیتی و نظارتی مانند دوربین های مدار بسته استفاده می شود. کابل کواکسیال RG59 می تواند اطلاعات را در فواصل طولانی بدون از دست دادن سیگنال انتقال دهد. به همین دلیل از این نوع کابل در سیستم های امنیتی استفاده می شود.

کابل کواکسیال RG-۶۰

این کابل کیفیت بسیار بالایی دارد و می تواند اطلاعات صوتی و تصویری را با کیفیت بسیار بالا منتقل کند. این کابل اغلب در تجهیزات ویدئویی مانند تلویزیون های بزرگ و با کیفیت بالا استفاده می شود.
RG8، RG58، RG142، RG174، RG223 و غیره وجود دارد. موجود در بازار کابل ها نیز موجود است.

کابل کواکسیال ترکیبی

این کابل ها از پرکاربردترین کابل های کواکسیال هستند که می توانند به صورت موازی با یکدیگر نصب شوند و تمامی اطلاعات صوتی، تصویری و حتی الکتریکی را بدون تاثیر بر سیگنال ها و کیفیت آنها حمل می کنند.
رایج ترین نوع این کابل ها مربوط به سیستم های نظارت تصویری است. این کابل ها دارای پهنای باند و کیفیت بالایی هستند و استفاده از آنها باعث کاهش هزینه های جانبی می شود.

گروه کابل Coaxial

این کابل ها بر اساس ساختار و نوع ساختار به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

شبکه نازک: کابل کواکسیال نازک انعطاف پذیری بیشتری دارد و قطر آن 0.25 اینچ است. کابل های برق نازک نرم و نازک هستند و کار با آنها بسیار آسان است. این کابل ها قابلیت انتقال سیگنال تا فاصله 185 متری را دارند.
توری ضخیم: این کابل ها نیز انعطاف پذیر بوده و قطر آنها 0.5 اینچ است. این تجهیزات به کابل اترنت استاندارد نیز معروف است. هسته مسی این کابل ها نسبت به مدل قبلی ضخیم تر است. امروزه به ندرت از این کابل ها استفاده می شود. این دستگاه ها توانایی انتقال اطلاعات بیشتر را دارند زیرا هسته رسانای آنها ضخیم تر است. این کابل می تواند تا 500 متر اطلاعات را بدون هیچ مشکلی انتقال دهد.

مفهوم علائم مورد استفاده در عنوان کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال طبق قوانین خاصی نامگذاری می شوند. مثلا، اصطلاحاتی مانند 0.8D-2V یا 1.5C-2V را می توان در نام کابل کواکسیال مشاهده کرد.
عدد اول میانگین قطر عایق است
D نشان دهنده امپدانس 50 اهم است
C نشان دهنده امپدانس 75 اهم است
V مخفف بافت روی عایق تک لایه است
W نشان دهنده بافت روی عایق دو لایه است
کابل S با هادی رزوه ای داخلی
کابل CS با سیم داخلی فولادی

تعمیر کابل RG

اکنون که می دانیم کابل کواکسیال چیست، می توانیم نحوه تعمیر این کابل را یاد بگیریم. قبل از تلاش برای یادگیری نحوه تعمیر کابل کواکسیال، باید دلایل خرابی آن را بررسی کنید. این خرابی ممکن است به دلیل معیوب بودن کانکتورها یا قطعات داخلی کابل باشد. برای تعمیر این کابل به ابزارهایی مانند چسب حرارتی، رابط کابل، برس و چاقو نیاز داریم.

ترمیم کابل coaxial

ابتدا طول کابلی که شکاف دارد را با چسب حرارتی بپوشانید در مرحله بعد قسمت آسیب دیده کابل را با کاتر جدا می کنیم.در مرحله سوم، پس از جداسازی ناحیه آسیب دیده، انتهای طناب را به هم وصل می کنیم. روکش مشکی کمربند را در پشت عوض می کنیم. حالا قسمت نقره ای کابل و کاور را به درب بیرونی منتقل می کنیم.
به کمک برس یک لایه جدید و کمی چسب آب میریزیم تا عایق جدیدی ایجاد شود.پس از خشک شدن کامل چسب، پنل را به حالت اولیه برمی گردانیم و با استفاده از اتصال سیم داغ دو سر سیم را به هم وصل می کنیم.

امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس مقاومت یک سیم در برابر جریان الکتریکی است در واقع مقاومتی که با ایجاد اختلاف پتانسیل در برابر جریان ایجاد می شود مقاومت نامیده می شود امپدانس برابر است با نسبت ولتاژ به جریان و با حرف Z نشان داده می شود امپدانس کابل های کواکسیال برابر با 93، 75، 52 و 50 اهم است.

افت کابل کواکسیال

کاهش قدرت سیگنال در هنگام عبور از کابل به عنوان از دست دادن کابل یا تضعیف سیگنال شناخته می شود. کابل های ضخیم تر از دست دادن سیگنال و تضعیف کمتری دارند. در نتیجه، کابل‌های کواکسیال ضخیم‌تر در فواصل طولانی‌تر استفاده می‌شوند.
علاوه بر این، با کمک تقویت کننده یا تکرار کننده، می توان سیگنال را تقویت کرد تا سیگنال از بین نرود و کاهش نیابد. پارامتر تلفات سیگنال بر حسب واحد دسی بل اندازه گیری می شود و هر چه تلفات سیگنال کابل در واحد طول کمتر باشد، بازده کابل بیشتر می شود.

قیمت کابل کواکسیال

در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم که کابل کواکسیال چیست، اما قبل از خرید کابل کواکسیال باید مقاومت، مقدار تضعیف، ظرفیت، نوع کابل، کانکتور و … را بدانید. باید به مواردی از قبیل .برای مشاهده قیمت و تماس با مراکز فروش کابل دوربین مداربسته به سایت سرای شبکه مراجعه کنید و مستقیما با نمایندگان آن تماس بگیرید.

دسته‌بندی مجله اینترنتی سرای شبکه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت